Parempi kuin Tesla

Otsikon piti olla “Yhteiskäyttöisellä sähköautolla asiakaskäynnille“, mistä tässä onkin kyse. Mutta kun olen nähnyt pelkän Tesla-nimen saavan jopa naiset gallenkallelamaiseen BIL BOL -mielentilaan, se kannatti nostaa otsikkoon.

Tesla, hottis historiasta. Think of energy, frequency and vibration, baby.

Tesla, hottis historiasta. Think of energy, frequency and vibration, baby.

Liityin jokin aika sitten Ekorent-yhtiön asiakkaaksi. Ekorentilla on kolmen auton latauspisteitä pääkaupunkiseudun solmukohdissa, joista yksi on toimistomme parkkihallissa Ruoholahdessa. 8 euron kuukausimaksulla olen oikeutettu käyttämään sähköautoa 8 euron tuntihinnalla. Koska pääkaupunkiseudulla on yleensä fiksumpaa liikkua julkisilla, en ole autoa tarvinnut. Nyt tuli kuitenkin palaveri Vantaan perukoille. Matka sinne olisi julkisilla kestänyt tuplasti ja taksilla tullut kalliimmaksi, joten oli legitiimi syy ajaa itse.

Here-navigaattorin reittiopas ei jätä vaihtoehtoja jos haluaa säästää aikaa tällä matkalla.

Here-navigaattorin reittiopas ei jätä vaihtoehtoja jos haluaa säästää aikaa tällä matkalla.

Runsas puoli tuntia ennen palaveria astuin hissiin. Ajoin alas sähköautoparkkiin. Autolle kävellessäni varasin sen käyttööni ja avasin oven puhelimen sovelluksella. Nappasin sisältä lataustolpan avauskortin. Tolpan luukku naksahti auki, irrotin latausjohdon seinästä ja autosta ja laitoin sen takakonttiin. Painallus virtanapista ja auto käynnistyi. Jalalla painettava käsijarru (“seisontajarru”?) pois päältä ja liikkeelle. Moottorin hurinaa ei kuulu – parkkihallissa ikkunan avaamalla voi todistaa renkaiden rapinaa ja auton hiljaista vinkunaa (joka ei ehkä tyydytä ahtopaineorientoituneempia Top Gear -faneja). Parkkihallista ulos ja sisään pääsee autosta löytyvällä parkkikortilla.

Miltä tuntuu ajaa Nissan Leafia – onko se vain patterikäyttöinen riisikuppi? Eipä suinkaan, täysiverisen henkilöauton kyyti tuntui oikein mukavalta! Auto ei ole minulle mikään elimellinen vartalonjatke tai tuikitärkeä työkalu, joten olen jäävihkö arvioimaan tuntumaa tiehen tai kiihtyvyyden hurmiota (jota edesauttaa Eco-toiminnon poiskytkeminen), mutta kaupunkiajossa auto toimii loistavasti. Pieni kääntösäde ilahduttaa parkkipaikalla. Ajamista helpottavat navigaattori ja peruutuskamera. Autossa on automaattivaihteisto. Suurta muuttokuormaa tällaiseen autoon ei mahdu. Täydellä latauksella auton kantama on n. 160 km ja puhelinsovelluksessa, kuten myös autossa olevassa ohjeistuksessa, on listattu Suomen latausasemat. Teknisesti sähköauto lienee polttomoottoria yksinkertaisempi ja vähemmän huoltoa vaativa.

Hetken aikaa autossa vallitsi navigaattorien kilpalaulanta puhelimeni opastaessa asiakkaalle ja auton navigaattorin kiekuessa omia U-käännösehdotuksiaan. Ensin hämmästyin ja epäilin jopa auton haistelleen omatoimisesti Bluetoothin kautta oman navigaattorini kohteen, mutta kyse taisi olla edellisen ajajan reitistä.

Olin ajoissa asiakkaalla ja sain sähköautoilusta mukavasti jutunjuurta. Palaverin ajan latasin varmuuden vuoksi puhelintani, sillä sehän on samalla auton avain ja käyttöliittymä koko auton lainaustoimintaan. En ainakaan äkkiseltään huomannut autossa laturia. Paluumatka sujui yhtä lailla mukavasti, akkuun taisi jäädä 88% varausta. Parkkeerattuani avasin taas lataustolpan, kytkin johdon, tsekkasin että auto on kunnossa, lukitsin ovet puhelimella ja lopetin varaukseni. Autonlainaukseni kesto oli 2,5 h, ajomatkaa n. 40 km ja hintaa sille kertyi 24 €. Laskutus tapahtui automaattisesti luottokortiltani ja siitä tuli sähköpostiin erillinen viesti. Puhelinsovelluksen ajohistoriasivu näyttää tiedot matkalaskun liitteeksi kelpaavasti.

Kiitämme:
-Ei bensaa, ei päästöjä (toki sähkö voi tulla yhtälailla merituulesta kuin korruptoituneen itäuraanin säteilystä)
-Selkeää autonlainauskonseptia, ohjeistusta ja käytettävyyttä
-Helppokäyttöistä puhelinsovellusta
-Auton ajo-ominaisuuksia, kääntösädettä, siisteyttä ja varustelua
-Erilaisia laskutusmalleja käyttötarpeen mukaan

Parantamisen varaa:
-Puhelimelle ei ole autolaturia tai se oli hyvin piilossa
-Autoa ei voi varata etukäteen haluamalleen ajalle

Yhteenveto: Ekorent-sähköauto on edullinen ja kätevä tapa saada auto käyttöönsä, jos latausparkkipaikka sijaitsee lähistöllä. Autot ovat siistejä, tällä hetkellä niitä aina löytyy ja niillä on mukava ajaa. Niin, ja parempi kuin Tesla, koska tämän saa edullisesti ja helposti käyttöönsä tarvittaessa. Suosittelen! (Seuraavana viikonloppuna muuten olikin Hesarissa juttu sähköautoista, esimerkkinä juuri Nissan Leaf).

Kuvia aikaisemmalta koeajolta (suosittelen tekemään koekierroksen ja tutustumaan auton ytimekkäisiin käyttöohjeisiin ennen kiireistä asiakaskeikkaa):

Nissan Leaf -sähköautojen latauspaikka parkkihallissamme.

Nissan Leaf -sähköautojen latauspaikka parkkihallissamme.

Otaniemessä, edistyksellisen teknisen tieteenteon kehdossakaan ei muita sähköautoja saati robotteja huristellut vastaan.

Otaniemessä, edistyksellisen teknisen tieteenteon kehdossakaan ei muita sähköautoja saati robotteja huristellut vastaan.

Nissan Leaf -sähköauton kojelauta. Keskellä on iso kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään radiota, navigaattoria ja peruutuskameraa.

Nissan Leaf -sähköauton kojelauta. Keskellä on iso kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään radiota, navigaattoria ja peruutuskameraa.

Ratintakainen näyttö, josta selviää mm. akun varaustila ja odotettavissa oleva ajomatka.

Ratintakainen näyttö, josta selviää mm. akun varaustila ja odotettavissa oleva ajomatka.

Peruutustutka lienee suomalaisillekin jo aika tuttu. Peruutuskamera on toistaiseksi harvinaisempi varuste. Laajakulmaiseen näyttöön kannattaa hetki totutella.

Peruutustutka lienee suomalaisillekin jo aika tuttu. Peruutuskamera on toistaiseksi harvinaisempi varuste. Laajakulmaiseen näyttöön kannattaa hetki totutella.

Isokin ihminen mahtuu mainiosti Nissan Leafin ohjaamoon.

Isokin ihminen mahtuu mainiosti Nissan Leafin ohjaamoon.

Advertisements

2 comments

  1. Salla

    Olipas mielenkiintoista lukea kokemuksia sähköautosta! Erinomainen vinkki, että tällainen löytyy näinkin läheltä toimipistettämme vaikka pääsääntöisesti huristelenkin omalla autolla. Kiitos kokemuksen jakamisesta!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s